• ۴ مهر ۱۳۹۶
    10 مادۀ غذایی که خطر ابتلا به اندومتریوز و عوارض  آن را افزایش می دهند

    10 مادۀ غذایی که خطر ابتلا به اندومتریوز و عوارض آن را افزایش می دهند

    گوشت قرمز: طبق آخرین تحقیقات، مصرف گوشت قرمز می­ تواند تا 80% شانس ابتلا به اندومتریوز را افزایش دهد. همچنین، از مصرف غذاهای حاوی افزودنی، به ­ویژه سدیم نیترات (که در سوسیس، کالباس، ناگت و دیگر غذاهای فراوری شده استفاده می­ شود) که بسیار سمی و مضر برای سیستم تولید مثل و باروری است، پرهیز نمایید. اسیدهای چرب ترانس: خطر ابتلا به اندومتریوز و ناباروری در زنانی که در برنامۀ روزانه خود از چربی های حاوی امگا 3 استفاده می کنند، نسبت به افرادی که بیشتر از اسیدهای چرب ترانس (شامل روغن های جامد، کره های گیاهی، روغن های سرخ کردنی...) استفاده می کنند، کمتر است. محصولاتی که از آرد گندم تولید می شوند: این محصولات شامل نان سفید، ماکارونی، انواع شیرینی، کیک و.. است که باعث چاقی می شوند. مطالعات اخیر نشان داده است که چاقی در کودکان به عنوان پیش ساز اندومتریوز محسوب می شود و همچنین، زنان چاق بیشتر در معرض سرطان آندومتر قرار دارند. بنابراین از این غذاها تا حد ممکن پرهیز کنید تا به چاقی و در نتیجه، اندومتریوز و ناباروری مبتلا نشوید. غذاهای آماده صنعتی: غذاهای صنعتی که حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده و طعم دهنده و رنگ های  مصنوعی هستند، موجب افزایش پروستاگلاندین های التهابی در بدن می شوند و توجه داشته باشید محدود کردن این مواد غذایی به طور چشمگیر باعث کاهش علائم اندومتریوز می شود. شکرهای تصفیه شده: تمام غذاهایی که از شکرها و قندهای  تصفیه شده درست می شوند، باعث افزایش محیط اسیدی در بدن می شوند و این وضعیت باعث خالی شدن ذخایر اکسیژن و کلسیم و دیگر مواد معدنی می شود. همچنین، محیط اسیدی زمینه مناسب برای رشد باکتری و بیماری های ویروسی را افزایش م یدهد و به دنبال تمام این عوارض، خطر ابتلا به بیماری اندومتریوز و ناباروری بیشتر خواهد شد. گندم: مصرف غذاهای حاوی گلوتن در افرادی که به آن حساسیت دارند، باعث افزایش درد و التهاب می شود. بنابراین، این افراد باید از مصرف محصولاتی که گندم و گلوتن و جو و گندم سیاه و چاودار دارند، خودداری کنند یا مصرف آن ها را به حداقل برسانند. پیروی از رژیم های فاقد گلوتن در افراد مبتلا به اندومتریوز باعث کمتر شدن دردها می شود. سویا و محصولات آن: شیر سویا و پنیر سویا به نام توفو و آجیل سویا و کنجالۀ آن و دیگر محصولاتی را که از سویا به دست می آیند، از برنامه غذایی خود حذف کنید. محصولات سویا به دلیل داشتن فیتواستروژن ها، سطح استروژن را در بدن بالا می برند و به همین دلیل، مشکلات مربوط به اندومتریوز را بیشتر می کنند. کافئین: مصرف کافئین باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود. همچنین آثار نامطلوبی بر دیگر اندام های بدن  دارد، زیرا با عملکرد کبدی تداخل می یابد و باعث کاهش توانایی کبد در از بین بردن استروژن اضافی و سم­ زدائی آن می شود. به دنبال بالا رفتن استروژن در بدن، تولید پروژسترون نیز مختل می شود. الکل: کبد مسئول خارج کردن استروژن اضافی از بدن است و به یاد داشته باشیم مصرف الکل موجب افزایش بار کبدی می شود. حذف الکل از برنامه زندگی تأثیر بسیار مهمی در ارتقای سلامت دارد، زیرا در حضور الکل، کبد توانایی دور ریختن استروژن اضافی بدن را ندارد. یادمان باشد الکل یک ماده سرطان زا است، حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود. محصولات لبنی: محدود کردن مصرف لبنیات برای مبتلایان به اندومتریوز کاملاً ضروری است، زیرا محصولات لبنی اسیدهای چرب اشباع دارند که به عنوان بار اضافی برای کبد محسوب می شوند و در نتیجۀ مصرف آن ها سطح استروژن افزایش می یابد.