اطلاعات علمی

آخرین اخبار و اطلاعات سلامت جنسی

نیاز و تمایل جنسی معلولین

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

معلولین بزرگ ترین گروه اقلیت در جهان هستند.
تمام افرادی که دارای معلولیت هستند حق دارند از تمام حقوق شهروندی استفاده کنند و به مانند یک انسان زندگی مادی، معنوی، شهروندی و جنسی خود را دنبال کنند.
همه ی معلولین به مانند سایر افراد که دارای معلولیت نیستند نیاز و تمایل جنسی دارند و در سلامت جنسی اصل اول این است که تمامی افراد حق برقراری رابطه و تامین نیاز جنسی را دارند.
ناتوانی فقط نتیجه تعامل بین محدودیت های مربوط به عوامل فردی و موانع ایجاد شده توسط عوامل محیطی است. هرگونه تفاوت در فرصت های برابر بین افرادی با معلولیت و افرادی فاقد معلولیت از مصادیق تبعیض است. هیچ کس حق ندارد فرد معلول را از دسترسی به زندگی عاطفی و جنسی با هر کس دیگری محروم و یا محدود کند (مارشال نوس ۲۰۱۸. به نقل از کتاب ناشنوایی و روابط جنسی. تالیف حمید مهرابی. ۲۰۱۷. ص ۱۸).
عزت نفس جنسی این افراد می تواند روی فرآیند های شناختی، رفتاری و حتی هیجانی شان در سازگاری جنسی شان تاثیر گذار باشد.
در افرادی که دارای معلولیت هستند زمانی که مفهوم رابطه ی جنسی به گونه‌ ی سنتی(مثلا زمانی که هدف، صرفا دخول یا رسیدن به ارگاسم باشد) برای آن ها فرض شود رابطه ی جنسی به یک تجربه ی لذت بخش تبدیل نشده و گاها شکست می خورد.
افراد دارای معلولیت به هیچ عنوان "اسکشوال" یا فاقد میل و نیاز جنسی نیستند و بسته به نوع معلولیت(حسی_حر کتی، جسمانی و هوشی، قطع نخاع و ضایعه نخاعی) نیاز به فراگیری مهارت ها و آموزش های متفاوت، برای برقراری یک رابطه ی جنسی رضایت بخش دارند.
گرایشات جنسی، اعتقادات قومیتی، بعد مذهبی و حتی اینکه معلولیت در چه سنی و به چه صورتی برای فرد ایجاد شده است، همه و همه فاکتور هایی هستند که می توانند بر روی زندگی جنسی فردِ دارای معلولیت تاثیر گذار باشند.

خواندن 1294 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

مرکز درمان ابن سینا

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97
آدرس در گوگل مپ

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی